Dugnader i ÅFIK

Ålesund Friidrettsklubb er en foreldredrevet klubb med ulønnede trenere og ledere, foreldre med aktive barn må yte sin innsats for at klubben skal kunne gi alle aktive et godt tilbud. Prinsippet som gjelder er at jo mer aktive barn, jo mer bør foreldre stille opp. Vi ønsker en god fordeling av oppgaver med tilstrekkelig lav belastning på den enkelte.

Har du som er forelder konkret kompetanse eller det er oppgaver du kan tenke deg i klubben, ta kontakt med klubbformann Siri Stoknes (Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.)

Ildsjeler, uten egne aktive barn, som ønsker å bidra inn mot friidretten i Ålesund, er selvfølgelig også hjertelig velkommen til å engasjere seg!! Ta kontakt med klubbformann.

 

Administrative oppgaver

Klubben administreres gjennom et styre som har faste administrative oppgaver. Styret velges på årsmøtet og vil i all hovedsak bestå av foreldre til aktive barn, samt en representant fra de aktive.

Nettside, sosiale medier, presse

Klubben skal ha minst en presseansvarlig som bidrar inn mot lokalavisene. Klubben er på Facebook, her vil det være behov for administratorer og redaktører. Klubbens nettside driftes også uten ekstern datakompetanse.

Trenere og oppmenn

Det er alltid behov for flere trenere, enten hovedtrener eller hjelpetrener/assistent. Jo større trenerapparat, jo bedre tilbud til de aktive. Klubben gir tilbud om trenerkurs, enten som aktivitetsleder for de opp til 12-13 år eller ungdomstrener for de eldste utøverne. Oppmenn vil ha enkle men viktige administrative oppgaver rundt treningsgruppa.

Dommere

For å arrangere egne stevner/konkurranser må vi til enhver tid ha tilgjengelige foreldre som har kretsdommerkurs. Dette kurset går over 2 kvelder med avsluttende eksamen, og vil for de som ikke har bakgrunn fra friidrett være fin måte å lære mye friidrett på kort tid. Vi må også ha tilgjengelige kretsstartere for løp, dette er også et eget kurs.

Egne arrangement

Om du ikke er utdannet dommer/starter, er det mange oppgaver som skal gjøres. Fra enkle oppgaver som rake sandgropen, måling av hopp/kast og kiosk, til ansvar for elektronisk tidtaking mv. Alle får oppgaver ut fra erfaring og kompetansenivå.

Sosiale arrangement

Vi prøver å få arrangert noe sosialt flere ganger i året, disse må organiseres og koordineres. Det kan også være oppgaver knyttet til reising på stevner med overnatting. Vi har f.eks hatt mange som reiser på Veidekkelekene i slutten av juni (4 dagers stevne).

Inntektsskapende dugnader, sponsorer

Både deltakelse på slike og å få inn «oppdrag» som kan gi klubben inntekter. Vi har egne sponsoransvarlige, men denne gruppen kan ikke bli stor nok. Jo flere som jobber, jo bedre vilkår for klubben.

Prosjektoppgaver

Fra tid til annen har vi tidsbegrensede oppgaver som må ivaretas. Arbeidet knyttet til nyrenovert Aksla stadion var en slik oppgave.

 

 

Ekstra informasjon